Åpne i nettleser
NVCA Nyhetsbrev 11. mai 2017

Revidert nasjonalbudsjett: To viktige seire for venturebransjen og NVCA

Regjeringen la i dag frem Revidert nasjonalbudsjett (RNB). Regjeringen har tidligere meldt at det ville komme forslag til skatteincentiver i tidligfase. Dette ble innfridd, samtidig som Regjeringen også introduserte forsiktige endringer i opsjonsbeskatningen.

Skatteincentiver

"For å fremme omstilling er det nødvendig å starte og utvikle nye bedrifter. Regjeringen foreslår derfor en skatteinsentivordning for langsiktige investeringer i oppstartsselskap. Personlige skattytere gis fradrag i alminnelig inntekt for aksjeinnskudd i kvalifiserte aksjeselskap for opptil 500 000 kroner årlig." Les mer i Regjeringens pressemelding her

Beskatning av ansatteopsjoner

Om opsjonsbeskatning melder Regjeringen at de vil komme med forslag til endringer i Statsbudsjettet 2018: "Regjeringen legger opp til å fremme forslag til en ordning med kombinert beskatning på realisasjonstidspunktet."  Dette betyr i korte trekk at man ser for seg å beholde lønnsskatt på gevinst fra opsjonsutdeling til innløsning, men at man får utsettelse på betaling av skatteregningen som i dag forfaller ved innløsningen av opsjonen. Endringen skal gjelde "små, nyetablerte selskap."

Hva mener NVCA?

NVCA er veldig fornøyd med at det kommer endringer i opsjonsbeskatningen. For bare et år siden var dette helt utenkelig. Det som imidlertid blir utfordringen frem mot Statsbudsjettet 2018 er å sikre at Regjeringens forslag om utsatt betaling av skatten til aksjene selges, tilsvarende vårt forslag om Rett skatt til rett tid, innføres uten store avgrensninger, og ikke kun for "små, nyetablerte selskaper." For disse selskapene har NVCA, Abelia og FIN foreslått en ordning der man blir kapitalbeskattet for hele perioden (en ordning vi har kalt OPO), ikke en "kombinert beskatning" som ved Rett skatt til rett tid

Last ned rapport med NVCAs forslag til endringer i opsjonsbeskatningen

Vi er også fornøyde med å få gjennomslag for skatteinsentiver, som vi foreslo i juni i fjor og jobbet med i løpet av høsten 2016. Sammen med Abelia og FIN vil vi se nærmere på innretningen, spesielt med tanke på at dette, i motsetning til vårt forslag, kun gjelder personlige skatteytere. Du kan laste ned NVCAs rapport om investeringsincentiver for vekstselskaper her

I sum er dette en god start, og viktig for Norges omstilling og fremtidige konkurransekraft. Men det er fremdeles en jobb å gjøre - og vi vil opprettholde politisk press på disse sakene i samarbeid med Abelia og FIN.

Andre relevante saker fra revidert nasjonalbudsjett:

• Statlig ko-investeringsfond i Nord-Norge. "I statsbudsjettet for 2015 ble det bevilget midler til et såkornfond forvaltet fra NordNorge. Det har ikke lykkes å opprette et slikt såkornfond med gjeldende rammebetingelser. Det er derfor nødvendig med endringer i innretningen." Det foreslås å opprette et statlig koinvesteringsfond som skal investere i unge, innovative bedrifter lokalisert i Nord-Norge. Fondets midler skal investeres sammen med private investorer på prosjektbasis, og forvaltes passivt av Innovasjon Norge. Les mer her
  • Det landsdekkende såkornfondet for IKT-næringer må på grunn av fondets størrelse og bransjeretting godkjennes av ESA. Fondet kan ikke opprettes før dette er avklart.

Rikke / NVCA

BAHR

MVA: Frokostseminar med BA-HR

I november i fjor kom Skatteetatens informasjonsskriv om håndtering av MVA for VC/PE-bransjen. NVCA og BA-HR inviterer vi til frokostseminar, torsdag 8. juni kl.  08.30 – 09.30. Frokostservering fra kl. 08.15.

Advokatfirmaet BA-HR, Tjuvholmen allé 16.

Husk påmelding innen 6. juni.

Technology Exercusion Oslo

Familiekontorer og venturekapital

I forbindelse med Technology Exercusion Oslo inviterer Snö Ventures til diskusjon om familiekontorenes rolle i markedet for venturekapital.

Kvelden før inviteres det til pitching runde med norske teknologiselskaper, før foredrag og diskusjoner onsdag 24. mai.

Invitasjon og påmelding.

NORSK VENTUREKAPITALFORENING, c/o Abelia, Næringslivets Hus, Middelthuns gate 27, 0368 OSLO

Endre dine opplysninger | Meld deg av e-postlisten