Åpne i nettleser
NVCA Nyhetsbrev 15. januar 2018

Følg oss:

Saker med betydning for bransjen i Regjeringserklæringen

Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre presenterte søndag ettermiddag sin plattform for Regjeringssamarbeid. Her er noen av sakene som er relevante for vår bransje:

Skatt, opsjoner og skatteincentiver:

• Vurdere om finansskatten bør vris bort fra arbeidsplasser, i lys av blant annet EØS-rettslige problemstillinger, arbeidet med forbedring av skattegrunnlaget og mulighetene for omgåelser.
  • Styrke den generelle ordningen for gunstig kjøp og tildeling av aksjer og opsjoner i egen bedrift.
  • Vurdere virkemidler for å fremme privatpersoners investeringer i oppstartsvirksomhet, herunder økt skattefradrag
  • Øke bunnfradraget og rabatten for arbeidende kapital i formuesskatten.

Kapitaltilgang, innovasjon og entreprenørskap:

• Regjeringen vil føre en næringspolitikk som gir gode rammer for gründere og oppstartsselskaper, slik at det blir lettere og tryggere å skape nye arbeidsplasser. Regjeringen vil arbeide for bedre vilkår for vekst for små- og mellomstore bedrifter.
  • Vurdere hvordan staten kan bidra til at lønnsomme prosjekter har tilgang til kapital, herunder vurdere ordninger knyttet til såkornfond/presåkornfond i lys av Kapitaltilgangsutvalgets utredning og andre pågående prosesser.
  • Vurdere innretningen av statlige virkemidler rettet mot tilgang på kapital i tidlig og vekstfase
  • Gjøre det enklere å ta i bruk folkefinansiering i Norge.

Annet

• Fornybar AS: Benytte det statlige investeringsselskapet Fornybar AS til å investere i ny teknologi i overgangen fra teknologiutvikling til kommersialisering som bidrar til reduksjon av klimautslipp.
  • Oljefondet Statens pensjonsfond utland (SPU): Vurdere å åpne for at SPU kan investere i unotert infrastruktur og unoterte selskaper, med krav til åpenhet, avkastning og risiko som for øvrige investeringer i SPU.
  • Finansmarkedet: Velfungerende finansmarkeder er avgjørende for økonomiens vekstevne og folks hverdag, ved at lønnsomme prosjekter får tilgang til kapital til priser som gjenspeiler risikoen, og at folk får tilgang til lån og investeringsmuligheter. Regjeringen vil legge til rette for et velfungerende kapitalmarked, trygge banker og en konkurransedyktig finansnæring.

Du kan lese hele plattformen her.

PE for Breakfast i morgen 16.1

På årets første frokostseminar ser vi på "Off-balance factoring – en økende finansieringskilde for PE- selskapene?" med presentasjoner fra Avida.

Hos Selmer, tirsdag 16. januar kl. 08.30. Frokost serveres fra kl. 08.15

NVCA i Finansavisen

Verdiskapingsanalysen 2017 ble presentert på Nordic Buyout Forum like før jul. Finansavisen skrev om hovedfunnene, og aktive eiefonds rolle i å bidra til vekst i omsetning og sysselsetting.

Les artikkelen her

NORSK VENTUREKAPITALFORENING, c/o Abelia, Næringslivets Hus, Middelthuns gate 27, 0368 OSLO

Endre dine opplysninger | Meld deg av e-postlisten
MailMojo