Åpne i nettleser
NVCA Nyhetsbrev 25. april 2018

Visste du at dine porteføljeselskaper kan få millioninvesteringer fra EU? Uten equity stake?

Store muligheter for EU-millioner til norske selskaper

EU bevilget i fjor over 220 millioner kroner til 25 norske, små og mellomstore selskaper med høyt vekstpotensial og internasjonale ambisjoner. Ordningen representerer en unik finansieringsmulighet for norske selskaper, også de som har VC/PE-fond på eiersiden, som flere burde utforske.

Viking Ventures porteføljeselskap Signicat er blant selskapene som har fått bevilget penger til et fase 2-prosjekt. Partner i Viking Venture, Eivind Bergsmyr, beskriver pengene fra EU slik: "En flott mulighet for ekstra finansielle muskler for selskaper i vår portefølje." Trondheims-baserte Signicat leverer høyteknologiske, elektroniske identitets- og signaturløsninger til blant annet banker, forsikringsselskaper, statlige virksomheter og private selskaper.

EUs SMB-ordning er en del av forsknings- og innovasjonsprogrammet Horisont 2020, med et budsjett på om lag 30 milliarder kroner. Siden 2014 har norske selskaper fått bevilget nær 400 millioner kroner fra ordningen, og i 2017 gjorde bevilgningene et kraftig byks da over 220 millioner kroner ble sendt til norske SMB-selskaper med høyt vekstpotensial og internasjonale ambisjoner.

Innovasjon Norge har dedikerte eksperter som kan hjelpe deg med søknaden

Syns du EU-søknader høres tungvint ut og trenger litt mer informasjon før du prøver? Ta kontakt med Innovasjon Norges EU-eksperter som kan guide deg gjennom. Kontaktpersoner finner du her og Innovasjon Norges informasjonsside for ordningen er her

Vil du sitte i juryen sammen med andre europeiske næringslivsledere og investorer?

Tidligere i vinter var Kristin Aamodt, managing partner for Statoil Technology Invest, med i juryen som velger selskapene som skal få finansiering. EU søker etter flere jurymedlemmer, og interesserte kan finne mer informasjon om dette her.

Hilsen NVCA/Rikke

Abelia Open 2017 Håkon Haugli på scene

Abelia Open 8. juni kl. 13.00-16.00

Verden blir stadig mer sammenkoblet og stiller større krav til samarbeid med mennesker i og utenfor egen organisasjon – og med maskiner.

Hvordan leder Sigve Brekke Telenor? Hvilke planer har Alexandra Bech Gjørv for SINTEF? Og hva gjør statsminister Erna Solberg for at begge – og andre norske ledere – skal lykkes?

Informasjon om program og påmelding.

Aktivitetsundersøkelsen 2017

Nå er aktivitetsundersøkelsen for 2017 klar. Norske aktive eierfond investerte totalt for 8,5 mrd NOK i 2017. Les vår oppsummering av undersøkelsen og last ned rapporten her.

Sommerfest

Save the date: NVCA Sommerfest

Vi satser på fint vær, og inviterer til sommerfest for VC/PE-bransjen på takterrassen hos Thommessen.

Hold av torsdag 31. mai.

Mer informasjon kommer.

NORSK VENTUREKAPITALFORENING, c/o Abelia, Næringslivets Hus, Middelthuns gate 27, 0368 OSLO

Endre dine opplysninger | Meld deg av e-postlisten