Åpne i nettleser
NVCA Nyhetsbrev

Små endringer i opsjonsskatten i Regjeringens forslag til Statsbudsjett

Regjeringen presenterte i dag forslag til Statsbudsjett 2020. Blant postene som er relevante for vår bransje er blant annet:

• Endringer i opsjonsskatten. Fokuset er fremdeles på små oppstartsselskaper (ikke vekstselskaper, som vi ønsker), som bekreftes i at utvidelsen på antall ansatte økes fra 10 til 12. Opsjonsfordelen økes fra NOK 500 000 til 1 million. Vi setter pris på at det helt tydelig er en vilje hos departementet til å få til noe, men vi er selvfølgelig skuffet over begrensningene. Les pressemeldingen fra Finansdepartementet her, og les mer om våre forslag på vår samleside om opsjonsskatt her
  • Forvaltningen av såkornfondene og presåkornordningen flyttes fra Innovasjon Norge til Investinor, samtidig lukkes Investinor mandat for nye investeringer (med unntak av skog- og trenæring). Les mer her.
  • Regjeringen foreslår at Nysnø får ytterligere 700 millioner kroner i 2020.

Hele Statsbudsjettet kan du lese her.

Del dine råd med gründere!

Torsdag 25. oktober deler NVCA scene med Geir Førre for å svare på spørsmålet "Hvordan gå frem for å skaffe vekstkapital?" på Abelias Finansieringsdag 2019. Arrangementet er gratis og du kan melde deg på her.

Vil du hjelpe Rikke med foredraget hennes? Send oss dine beste tips - klikk her og svar på spørsmålene.

• Hva MÅ være i det første pitch decket?
  • Hvilke feil ser du oftest?
  • Hva irriterer deg mest og hva gleder deg mest i møte med potensielle porteføljeselskap?

NORSK VENTUREKAPITALFORENING, c/o Abelia, Næringslivets Hus, Middelthuns gate 27, 0368 OSLO

Endre dine opplysninger | Meld deg av e-postlisten
MailMojo